Dowiedz się, która metoda płatności online jest najczęściej wybierana przez klientów i jakie formy płatności warto aktywować w swoim sklepie internetowym.
Ostatnia aktualizacja: 07.07.2024
Jeszcze do niedawna robiąc zakupy online, mieliśmy do wyboru tylko płatność kartą, przelewem lub płatność za pobraniem. Dziś, stale przybywa nowych, wygodnych metod płatności online, a klienci coraz częściej oczekują, że będą mogli zapłacić w swój ulubiony sposób. Jednocześnie coraz bardziej prawdopodobny staje się scenariusz, że jeśli nie znajdą w Twoim e-commerce preferowanego sposoby płatności online, to dokończą zakupy... ale u konkurencji. W poniższym artykule porównujemy najpopularniejsze metody płatności za zakupy internetowe oraz opisujemy jakie korzyści z perspektywy sprzedawcy jak i klienta oferują.
Najczęściej metody płatności w sklepie online, dzielimy ze względu na sposób w jaki realizowana jest transakcja. Możemy w ten sposób podzielić je na:
Mogłoby się wydawać, że zaczną tracić na popularności wraz z rozwojem alternatywnych metod płatności - ale nic bardziej mylnego! Zgodnie z najnowszymi danymi NBP, w czwartym kwartale 2023 roku zanotowano rekordowy wzrost liczby (o 19,4%) oraz wartości (o 28,0%) transakcji dokonanych kartami płatniczymi online.
Z perspektywy klientów, płatności kartą przy zakupach internetowych są nie tylko w pełni bezpieczne, ale zapewniają dodatkowe usługi takiej jak chargeback, z których nie skorzystamy używając żadnych innych metod płatności. Również w przypadku płatności cyklicznych, podanie danych karty (kredytowej lub debetowej) to jedyna opcja na automatyczną realizację płatności za subskrypcję.
Robiąc zakupy online większość z nas prędzej czy później natknie się na nierzetelnego sprzedawcę, nie otrzyma zamówionego towaru lub zostanie obciążona większą kwotą niż powinniśmy. Może się również zdarzyć, że sklep w którym dokonaliśmy zakupu całkowicie przestanie istnieć i zwyczajnie nie będzie z kim procesować reklamacji.
Płatność kartą daje nam w takim przypadku prawo do skorzystania z usługi chargeback, w ramach której bank będący wystawcą naszej karty zapewni nam wsparcie w procedowaniu reklamacji i szybkim odzyskaniu środków. Najlepsze jest to, że usługa chargeback jest całkowicie bezpłatna, a jedynym warunkiem umożliwiającym korzystanie z niej jest to aby płatność została zrealizowana kartą. W przypadku płatności przelewem, czy gotówką opcja chargeback nie będzie dostępna.
Płacenie za zakupy online przy użyciu karty często jest kojarzone z kartami kredytowymi. Wielu z Was pamięta pewnie czasy, w których aby kupić bilety lotnicze trzeba było założyć kartę kredytową lub poprosić o przysługę znajomego, który był jej posiadaczem.
Dzisiaj, płatności Internetowe umożliwia każdy rodzaj karty - kredytowe, debetowe oraz prepaid. Wiele banków, czy fintechów takich jak Revolut, umożliwia również korzystanie z kart wirtualnych. Ważne jest jedynie aby karta posiadała numer, datę ważności oraz kod CVV lub CVC.
A jak przekonać klienta, że płatności kartą są bezpieczne?
Niewątpliwą zaletą płatności kartą w internecie jest również możliwość łatwej realizacji płatności cyklicznych, czyli opłat za abonamenty i subskrypcje. Wystarczy, że klient poda dane karty i zadba o to, żeby co miesiąc była zasilona odpowiednią kwotą. Ciekawą opcją z perspektywy sprzedawcy kierującego swoje usługi do sektora B2B jest umożliwienie szybkich płatności elektronicznych również firmom. Wystarczy, że zamiast co miesiąc opłacać fakturę robiąc przelew na konto bankowe, klient otrzyma od Ciebie link do płatności, gdzie poda dane swojej karty i zgodzi się, by opłata za Twoje usługi przez konkretną ilość czasu była z niej pobierana automatycznie.
Portfele elektroniczne, to obok BLIK i płatności pay-by-link, najszybszy i najwygodniejszy sposób dokonywania płatności w sieci. W praktyce, klient albo musi podpiąć do portfela elektronicznego swoją kartę płatniczą, albo w przypadku PayPal, przelać na swoje konto odpowiednie środki. Później, wystarczy już tylko, że zatwierdzi płatność w swoim e-wallet i gotowe. Płatności za pomocą Apple Pay, czy Google Pay to jednak nie tylko oszczędność czasu - jeśli klient doda do nich swoje karty, to robiąc zakupy w sieci skorzysta ze wszystkich przywilejów wynikających z płatności kartą (np. opcji chargeback), ale bez konieczności każdorazowego podawania jej danych. Konieczność potwierdzenia płatności odciskiem palca lub logowaniem do aplikacji to również dodatkowa forma zabezpieczenia i autoryzacji płatności. W ten sposób klient nie musi też podawać w sklepie danych swojej karty i ogranicza ryzyko w razie gdyby doszło np. do wycieku danych.
Tradycyjny przelew online zdecydowanie nie powinien być jedyną metodą płatności w sklepie internetowym. Jeśli kierujesz swoje produkty lub usługi do starszej grupy odbiorców, być może taka forma płatności będzie preferowana, bo wydaje się być bezpieczna i prosta w obsłudze. Nie wymaga podawania na stronie sklepu żadnych wrażliwych danych, np. numeru karty i nie trzeba mieć aplikacji mobilnej, żeby autoryzować taką płatność. Pamiętaj jednak, że tradycyjny przelew jest obarczony ogromnym ryzykiem błędu! Klient musi samodzielnie uzupełnić wszystkie dane, w tym numer konta, tytuł transakcji, czy kwotę do zapłaty. Nawet jeśli spodziewasz się, że Twoi odbiorcy nie będą gotowi na nowoczesne płatności takie jak BLIK, czy e-wallet, koniecznie zadbaj by w Twoim sklepie oprócz opcji klasycznego przelewu, pojawiła się przynajmniej opcja szybkiego przelewu pay-by-link.
Pay-by-link to dziś jedna z najpopularniejszych metod płatności online w sklepie internetowym. Najczęściej spotkacie je pod szyldem "szybkich płatności" - wybierając taką metodę, klient jest przekierowywany ze strony sklepu na stronę bramki płatności, gdzie wybiera swój bank. Następnie system generuje dla niego unikalny link, który zawiera wszystkie niezbędne dane dotyczące transakcji (kwotę, numer zamówienia, dane odbiorcy itp.). Po zalogowaniu się do banku, kupujący widzi gotowy przelew, który trzeba jedynie potwierdzić. Po autoryzacji, bank przekazuje informację o dokonaniu płatności do systemu sklepu internetowego, który finalizuje zamówienie.
Do kategorii rozwiązań "pay-by-link" zaliczają się również koszyki zakupowe w formie linku, które utworzysz w Easycart. W tym wypadku klient nie trafia jednak od razu na stronę bramki płatności, gdzie widzi tylko kwotę do zapłaty i może wybrać bank. Klikając w wygenerowany przez Ciebie link, trafia do koszyka zakupowego, w którym może zapoznać się ze szczegółami Twojego produktu, wybrać ilość, wybrać metodę płatności (oprócz szybkiego przelewu, również BLIK, płatność kartą, a także Apple Pay i Google Pay), a następnie zapłacić. W zależności od metody, na którą się zdecyduje, albo dokona płatności bezpośrednio w koszyku, albo przejdzie na stronę operatora płatności by sfinalizować transakcję. Zasada działania jest więc podobna jak dla płatności pay-by-link, ale nasze linki dają Tobie jako sprzedawcy oraz Twoim klientom więcej możliwości.
Dlaczego płatności pay-by-link realizowane za pośrednictwem Easycart są korzystne dla klientów?
Popularność płatności BLIK rośnie w nieprawdopodobnym tempie. Konsumenci korzystają z niego coraz chętniej - na koniec grudnia 2023 liczba użytkowników BLIKA przekroczyła 15,8 mln osób), a wartość transakcji realizowanych tą metodą stale rośnie. Co więcej, aż najwięcej transakcji BLIKIEM, bo aż 921 mln zrealizowano w e-commerce. To oznacza, że co druga transakcja w e-commerce była realizowana BLIKIEM! (Źródło)
Dlaczego warto płacić BLIKIEM robiąc zakupy online?
Coraz więcej sklepów, w tym Allegro, a od niedawna również Biedronka, umożliwiają płatności za pośrednictwem BLIK bez podawania kodu. Jak to działa? Wystarczy, że klient doda dany sklep do zaufanych w aplikacji mobilnej banku, a każdą kolejną transakcję będzie mógł zrealizować jednym kliknięciem - wystarczy, że zatwierdzi transakcję w aplikacji bankowej, bez konieczności generowania i wklejania kodu. Dzięki temu, zakupy przy użyciu BLIK stają się jeszcze szybsze, a usługę docenią szczególnie ci użytkownicy, którzy regularnie robią zakupy w danym sklepie.
W marcu 2021 BLIK zaczął wdrażać nową usługę - płatności cykliczne, czyli tzw. BLIK recurring. Założenie jest proste - płatności za abonamenty i usługi subskrypcyjne będą pobierane automatycznie po dokonaniu opłaty za pierwszy cykl lub realizacji płatności weryfikacyjnej za pośrednictwem BLIK. Szybko, wygodnie i przede wszystkim bez konieczności podpinania karty płatniczej.
BLIK recurring wzbudził niemałe zainteresowanie na rynku i niewykluczone, że znacząco wpłynie na popularność usług subskrypcyjnych w Polsce. Usługa jednak wciąż się rozwija, a jej dostępność jest stosunkowo ograniczona.
Dobra wiadomość jest taka, że pracujemy aktualnie nad wdrożeniem BLIK recurring w ramach Easycart i prawdopodobnie będziemy pierwszym rozwiązaniem do sprzedaży online w Polsce, który udostępni twórcom i ich klientom realizację płatności cyklicznych BLIKIEM. Jeśli chcesz otrzymać informację o tym, że zaczęliśmy obsługiwać BLIK recurring, dołącz do naszego newslettera lub śledź nas na Social Media.
Buy Now, Pay Later (BNPL) to dość nowa, ale gwałtownie zyskująca na popularności forma płatności w sklepach internetowych. Pozwala użytkownikom albo podzielić płatności na kilka mniejszych rat lub zapłacić pełną kwotę, ale w określonym terminie po zakupie. Z perspektywy sprzedawcy, możliwość odroczenia płatności może zwiększyć konwersję ze sprzedaży - taka opcja jest coraz częściej wykorzystywana przy drogich produktach cyfrowych (np. kursach online). Użytkownicy, którzy nie mogą pozwolić sobie na jednorazowy wydatek tej wysokości, mogą wziąć udział w szkoleniu i zapłacić za nie z opóźnieniem. Z tego samego powodu może się również zwiększyć wartość koszyka - według PayPo nawet o 20-40%!
Wśród najpopularniejszych serwisów, które oferują dziś BNPL, znajdziesz: PayPo, Klarna, Twisto, Allegro Pay, BLIK Płacę później, PKO Płacę później. Wybierając metody płatności tego typu, w większości przypadków klient może zapłacić dopiero po 30 dniach, a Ty jako sprzedawca otrzymujesz należności odrazu - dostawcy BNPL przekazują Ci pełną kwotę zaraz po realizacji transakcji. Win-win.
Brak preferowanej metody płatności jest jednym z najczęstszych powodów, dla których kupujący nie dokańczają swoich zakupów w internecie. Jako sprzedawca, bez wątpienia chcesz uniknąć takiego scenariusza! Czy to oznacza, że musisz oferować w swoim sklepie wszystkie aktualnie dostępne formy płatności? Niekoniecznie - prowadząc sklep internetowy powinieneś przede wszystkim reagować na potrzeby swoich klientów i analizować ich preferencje. Tylko dzięki temu dowiesz się, czy nadal powinieneś oferować w swoim sklepie płatność gotówką przy odbiorze albo PayPal, czy może najlepszą metodą płatności dla Twoich klientów będą płatności odroczone i BLIK.
Chcemy, aby EasyCart pomógł Ci osiągać Twoje cele w sprzedaży w sieci. Dlatego opracowaliśmy szereg artykułów, które pomagają zrozumieć najważniejsze zasady i metryki.